kucke-li-lo

Direktlänk till inlägg 3 november 2011

Det ögat inte ser, det ögat inte gråter.

Av Li-Lo - 3 november 2011 15:12


eller


Det man inte vet, tar man ingen skada av.


En klassiker i detta sammanhang är ”testen” som Expressen erbjöd för något år sedan på webben:


”Du kan vara deprimerad, utan att veta om det”


Ja, fatta själv, man lallar runt glad i hågen.

Kanske skrattar lite åt nåt kul ibland, rentav asgarvar vid ett annat tillfälle.   

Man kanske rentav gnolar en liten glad stump när man är ute och travar förnöjt runt i sin okunskap om att man i själva verket är helt jävla nere och hur deppig som helst.  !



Ett annat exempel:

 

Jag var tvungen att uppsöka gynekologen för någonting jag inte minns när jag var i  20-årsåldern.

Han rotade runt på sedvanligt gynekologmanér och var så gott som klar med rotandet då han slänger ur sig:


”Livmodern är bakåtlutad, men det vet du väl redan?”


Jag fattade ingenting och kom mig inte för att fråga. Sen gick jag hem oroad, vettskrämd och läste läkarboken, ringde runt till gud och alla människor.


 

(Detta var alltså på UI- tiden. *)


Det visade sig ha väldigt lite betydelse för något överhuvudtaget och jag hade nog kunnat leva gott utan denna information.

(i dagens MI-tid* fick jag fram att det kan medföra att man ha lättare att känna sig skitnödig när man är gravid…)



Mitt sista exempel

 



Idag var jag och tränade före jobbet!

Ja, alltså det är inte så hurtigt som det låter, jag börjar inte förrän halv tio vissa dagar.


På det här stället finns det en pulsmätare, den har jag aldrig brytt mig om tidigare. Man står på en platta och håller pek- och ringfingrarna mot någon slags metall, så kommer det ett litet gulligt hjärta och siffror på en display.


Jag har ingen aning om vad jag har för vilopuls, för jag kollade först efter ett varv, då hade jag 130 någonting.

När jag nästan var färdig kollade jag igen och då var den uppe i 163!

Det fanns något slags medelvärde för folk i min ålder som slutade på 144…


Så nu är jag övertygad om att jag tagit i för mycket. Att jag när som helst ska trilla av stolen på grund av att hjärtat är överansträngt eller felprogrammerat och helt galet redan från start.

                             


Skulle det nu vara så att detta blir mitt allra sista blogginlägg, så hoppas jag att ni förstår varningen!



                                               Pussen då   !


* UI-tiden = den tidsålder då fakta enbart fanns tillgänglig i skriftlig, eller genom muntlig kommunikation = Utan Internet.


* MI-tiden kan ni alltså lista ut själva vad det betyder, antar jag.


PS. Jag vill inte på något sätt göra narr av de personer som lider av depressioner, jag vet att det är fruktansvärt och jobbigt.



 
 
Ingen bild

Jofsen

3 november 2011 15:22

Träning kan vara skadligt för hälsan i för stora doser :-)
Duktigt att träna INNAN jobbet oavsett när man börjar för dagen...

Li-Lo

3 november 2011 15:55

Åkej! Jag är väl duktig då! : )

 
Ingen bild

pethra

3 november 2011 18:50

Vad jag tycker du är härlig med alla dina finurligheter å kloka tankar
du gör mej glad Jättekram <3

Li-Lo

3 november 2011 19:58

Åh, det gör mig glad! Kramkram, vi ses snart eller??

 
Ingen bild

pethra

3 november 2011 20:18

såklart vi gör <3

Li-Lo

3 november 2011 20:32

: )

 
Ingen bild

Janni

3 november 2011 20:42

Dagens li-Go-dos! Så slipper jag bli deppig

Li-Lo

3 november 2011 20:51

Gulle dej!

 
Ama de casa

Ama de casa

4 november 2011 10:10

Oj! Den testen vill nog inte jag göra. OM jag nu skulle vara deprimerad vill jag inte veta det!
:-)
MI-tiden??? ;-)

http://amacasa.wordpress.com

Li-Lo

4 november 2011 12:45

Med Internet!!!! MI

Nä jag lallar hellre runt och tror jag är glad jag också, känns lite roligare på nåt sätt : )

 
Hanna

Hanna

4 november 2011 11:47

Haha, vara deprimerad utan att veta om det? Vill de att alla tonåringar som vill ha uppmärksamhet skall börja säga att de är deprimerade eller vad är grejen? HAHA.
Förresten så tror jag inte att det är någon fara med pulsen, maxpulsen brukar ligga runt 200. Ett sätt att räkna ut maxpulsen är genom att ta 220 - åldern. Ger ett ungefärligt begrepp om hur mycket du kan pressa kroppen. ;)
Ha det bra

http://hannastankar.bloggplatsen.se

Li-Lo

4 november 2011 12:44

Ja, det är verkligen den sjukaste test jag sett..
Idiotiskt!

Då var det ju ingen fara, i princip hade jag nått min maxpuls, inte illa pinkat av en gammal växelhäxa!
Ha det gott

 
Ama de casa

Ama de casa

4 november 2011 15:32

Haha! Skojade ju bara, fattade visst det där med MI-tiden (fast först efter förklaringen av UI-tiden... :-) )

http://amacasa.wordpress.com

Li-Lo

4 november 2011 16:16

Klart du gjorde, men jag måste så klart tänka på andra än Ama ibland..de som kanske inte är så modiga att de vågar fråga?

 
Gun

Gun

8 november 2011 20:22

Jo det är visst hurtigt att träna före jobbet. Vilken tid man än börjar jobba. :)

http://horni.blogg.se

Li-Lo

8 november 2011 20:49

Jag ska vara hurtig i morgon också ; )

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Li-Lo - 18 oktober 2019 10:47


    Undrar hur många gånger jag har hört det under mina nästan 20 år på den här arbetsplatsen? Och troligen alla andra som arbetar i offentlig förvaltning.   Vanligtvis betyder det att personen i fråga anser att jag ska göra precis som den ...

Av Li-Lo - 28 mars 2019 16:17

    Nu har det varit rättegång och domen kom häromdagen. Det var min första erfarenhet av rättssystemet. En utmattande, krävande och lång sådan. Alltså, egentligen var det ju bara tre och en halv timme, men den tiden sög musten ur mig, på så må...

Av Li-Lo - 18 februari 2019 10:37

Jag behöver det, och varje enda liten gnutta av att någon annan kan känna igen sigoch kanske kan leda till att de tar klivet är så mycket värd, så mycket! Allt handlade om att till varje pris stanna kvar i Bubblan.   Den Bubbla vi hade från bö...

Av Li-Lo - 7 januari 2019 14:01

  Varför kastade du inte ut honom första gången?   Jag inser det är helt obegripligt för många vad som händer i ett förhållande med en man som misshandlar psykiskt och fysiskt. Det är något jag verkligen förstår, för hur skulle man kunna fatta?...

Av Li-Lo - 12 maj 2017 08:22

Små saker händer.     Det börjar ta sig på balkongen, även om de senaste dagarna inte precis inbjudit till långa sittningar. Annat var det förra helgen, då kunde jag sätta mig och avnjuta     en dansk vän. Vi trivs bra ihop, lagom mjuka...

Presentation


Är det nåt som gör mig glad, så är det KOMMENTARER!!!
Jag besvarar dem alltid HÄR på plats.

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29 30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards